Seria “Syberia”, składająca się z dwóch wydanych części oraz jednej zapowiedzianej, autorstwa znanego z gry “Amerzone” belgijskiego rysownika Benoit Sokala, jest wymieniana jako klasyczny przedstawiciel tzw. przygodówek. Ulokowana jest ona w tym samym uniwersum, co “Amerzone”, które jest łudząco podobne do naszego świata. Uniwersum Sokala odróżniają fantastyczne ptaki i zwierzęta, fikcyjne ludy, miasteczka i kraje czy też – jak w “Syberii” – automaty obdarzone własnym rozumem czy uczuciami. Seria wykorzystuje elementy steampunku i art nouveau. Najlepszym przykładem jest fabryka Vorlabergów, która czerpie energię z koła wodnego i też nakręcany pociąg, którym podróżują Kate z Oskarem.
Sterowanie, jak w dominującej większości przygodówek, jest banalnie proste i wymaga w zasadzie jedynie myszki. Kursorem wskazuje się miejsce lub przedmiot, a następnie wciska się lewy przycisk myszy, by kierowana przez nas postać przeszła/podniosła przedmiot/wykonała czynność.
Zagadki są logiczne, więc nie ma większych problemów z posuwaniem się do przodu. Wszystkie dialogi są zapisywane automatycznie w notesie Kate i w każdej chwili możemy wrócić do danej rozmowy, by sprawdzić, co nam umknęło. Ponadto nie trzeba się obawiać, że czas nam ucieknie czy że postać zginie, gdyż w tego typu grach nie ma ograniczeń czasowych, a postacie nie giną.
Grafika jest jednym z trzech najsilniejszych punktów gry. Wspaniale obrazuje wymyślony przez Sokala świat, a nastrojowa muzyka dopełnia obrazu całości. Każdy z obszarów jest inny. Valadileine to spokojne, ciche miasteczko, położone u stóp Alp, otoczone lasami i strumieniami. Budynki i wnętrza są przykładem zapożyczeń z art nouveau. Następnie mamy niemieckie Barrockstadt z uniwersytetem i stacją, która również pełni funkcję oranżerii i ptaszarni. Gmach uniwersytetu cechują kolumny i granitowa posadzka, a jego biblioteka, wypełniona pod sufity książkami, jest przytulna i zaciemniona. Z kolei sama stacja jest jasna, gwarna, wypełniona roślinnością i kolorowymi ptakami. Potem przenosimy się do rosyjskiego kompleksu górniczego z dwoma wielkimi automatami stalowymi. Na tym obszarze dominuje kolorystyka czarno-czerwona. Dla kontrastu obok kopalni zlokalizowany jest kosmodrom, gdzie użyto zimnych, jasnych barw. Ostatnim przystankiem pierwszej serii jest Aralbad – miejscowość wypoczynkowa, wzorowana na rosyjskich miejscowościach nadmorskich za czasów ZSRR. Miejsca z “Syberii II” są ulokowane już na terenach północnej Syberii. Wszystko pokryte jest lodem, budynki i maszynerie zacofane technologicznie. Tu odwiedzimy miasteczko Romansburg i znajdujący się tu klasztor, silnie przypominający ubogi prawosławny monastyr, wioskę tajemniczego ludu Jukoli, która ulokowana jest wewnątrz lodowej jaskini, i tajemniczą wyspę Syberię. Co na niej się znajduje, nie zdradzę, abyście mieli jakąś niespodziankę. ;)
Jak już wcześniej wspomniałam, muzyka i udźwiękowienie idealnie dopełnia historię. Mamy stukot kół pociągu, zgrzyt metali, trzaskanie lodu i skrzypienie śniegu. Mamy rosyjską pieśń i chór mnichów oraz charakterystyczne dźwięki przynoszące na myśl Rosję.
“Syberię” uważam za idealnego przedstawiciela gatunku przygodówek. Wszystko jest dopracowane, widać, że autor miał spójny pomysł na całość historii i świata, a ekipa z Microids umiała to przełożyć na grafikę komputerową i linie kodu.
Ocena: 10/10.
Tytuł: Syberia oraz Syberia II
Gatunek: przygodówka
Platforma: PC
Data wydania: Syberia – 2002, Syberia II – 2004
Producent: Microids
Dostępność: obie części są dostępne jako antologia w niektórych sklepach internetowych, oraz w wersji cyfrowej oddzielnie na stronie gog.com.
Data premiery: 15. maja 2024 Wydawnictwo: Galeria Książki (więcej…)
Data premiery: 15. maja 2024 Wydawnictwo: Mięta (więcej…)
Data premiery: 15. maja 2024 Wydawnictwo: Fabryka Słów (więcej…)
Mamy dla Was fragment książki "Kłamca. Zbiorowa tricksteria" Jakuba Ćwieka. Miała być apokalipsa. I co?…
Data premiery: 26. kwietnia 2024 Wydawnictwo: MAG (więcej…)
Data wydania: 24. kwietnia 2024 Wydawnictwo: StoryLight (Insignis) (więcej…)